روش های متفاوت درمان کم خوابی نوزاد

برای درمان بی‌خوابی نوزاد خود چه کنیم؟

خواب کودکان تحت تاثیر محیط و عوامل محیطی، دستخوش تغییراتی می‌گردد و ممکن است کودک دچار بی‌خوابی شود. در برخی از موارد نیز بی‌خوابی کودک ناشی از بیماری های داخلی از جمله آلرژی و مشکل تنفسی، کولیک، نفخ و ... است که بهتر می‌باشد هرچه زود تر برای درمان این مشکلات اقدام کنید.

در ماه ها اول پس از تولد نوزاد، به دلیل آشنا نبودن والدین با روتین و سیستم خواب نوزاد و همچنین عدم آشنایی نوزاد با محیط اطراف ممکن است خواباندن نوزاد برای والدین دشوار باشد و کودک کم خواب یا بی خواب شود . به همان نسبت کیفیت خواب والدین نیز کاهش یابد. برای رفع این مشکل ابتدا والدین باید بدانند کودک آنها به چه میزان خواب نیاز دارد و مقدار آن به چه عواملی بستگی دارد و بعد از آن، برای درمان کم خوابی یا بی‌خوابی نوزاد، با پزشک متخصص اطفال مشورت کنند. جدا از مسائل مطرح شده تا این نقطه از مقاله، بالش و پتوی نوزاد نیز در کیفیت خواب وی بی تاثیر نیست. در این مقاله با ما همراه باشید تا با علل کم خوابی نوزاد آشنا شده و برای رفع آن راه حل مناسب را پیدا کنید.

 

میزان طبیعی خواب کودک در سنین متفاوت

کودکان بخاطر شرایط محیطی و آب و هوایی و همچین به علت تفاوت در خانواده ها، ساعت و شرایط متفاوتی در خواب دارند. اما به طور کلی می‌توان مقدار مناسب خواب آن ها را در سن های متفاوت به شرح زیر بیان کرد؛

· 0 تا 3 ماه: کودک در این سن به 14 الی 17 ساعت خواب روزانه نیاز دارد که با توجه به نیاز کودک به خوردن شیر هر 3 ساعت یکبار، این مقدار خواب پیوسته نیست.

· 3 تا 6 ماه: در این سن کودک به 12 الی 15 ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارد. در این دوره زمان هر بار خوابیدن کودک نسبت به دوره قبل افزایش پیدا می‌کند، زیرا احساس گرسنگی در کودک کمتر شده و به دلیل عادت کردن به محیط، کودک به خواب شبانه عادت می‌کند و در طول شب کمتر بیدار می‌شود.

· 6 ماه تا 1 سال: در این دوره، کودک یاد می‌گیرد که شب زمان خواب است و تعداد دفعات بیدار شدن وی در طول ش به 2 الی 3 بار می‌رسد. از طرف دیگر ساعات بیداری کودک در طول روز بیشتر می‌شود و ممکن است در طول روز به 2 الی 3 خواب روزانه نیاز پیدا کند. باید در نظر داشته باشید که در حالتی که نوزاد دل درد دارد یا در حال در آوردن دندان است، دچار اختلال در ساعت خواب می‌شود.

مقاله پیشنهادی در این بخش : مقدار طبیعی خواب نوزاد چند ساعت است؟

 میزان طبیعی خواب کودک در سنین متفاوت

عوامل مهم در اختلالات خواب نوزاد

عوامل بسیاری وجود دارند که می‌توانند در خواب کودک اختلال ایجاد کنند. برخی از این عوامل به نیاز های طبیعی کودک برمی‌گردنند که با دادن شیر به کودک یا تعویض پوشک او، رفع خواهد شد. در برخی موارد نیز این عوامل می‌تونند جدی تر باشند. به طور کلی این عوامل را به صورت زیر تعریف می‌کنیم؛

1. سیکل خواب نامنظم: کودک به دلیل عدم توانایی در تشخیص روز و شب، در ساعات روز به خواب می‌رود و همین مانع از خواب راحت وی در طول شب می‌شود. با گذشت زمان و یادگیری کودک و عادت کردن به محیط اطراف، این مشکل حل می‌شود.

2. تشنگی و گرسنگی: از آن جایی که شیرمادر زود هضم است، کودک پس از مدت کوتاهی احساس گرسنگی می‌کند و از خواب بیدار می‌شود. در سن 4-5 ماه به بالا نیز ممکن است بیدار بودن کودک به دلیل تشنگی باشد که توصیه شده است به جای شیر به او آب بدهید.

3. دندان در آوردن: دندان در آوردن در کودکان مختلف، در زمان های متفاوت رخ می‌دهد. اما به طور کلی باعث تب، ناآرامی کودک و بی‌خوابی او می‌شود. در صورت بروز این علائم لازم است به پزشک مراجعه کنید تا با تجویز مسکن و تب بر، کودک شما تسکین یابد و راحت تر بخوابد.

4. کولیک: همان قولنج در کودکان است که با گریه بیشتر از 3 ساعت در روز و بیشتر از 3 روز در هفته همراه است. این گریه، از گریه معمولی نوزاد بلندتر است گویی کودک در حال در کشیدن است. کولیک به صورت ناگهانی اتفاق می‌افتد و گاهی پس از مدفوع کردن نوزاد یا دفع باد معده آرام می‌شود.

5. نفخ کردن کودک

6. سرماخوردگی و آلرژی: این بیماری ها با ایجاد علائمی مثل سرفه عطسه، گرفتگی بینی، آبریزش بینی، گلودرد و .... باعث می‌شوند کودک نتواند خواب آرامی داشته باشد.

7. یبوست: با رسیدن به 6 ماهگی کودک و شروع غذا خوردن وی، یا هنگامی که کودک از شیر خشک تغذیه می‌کند رخ می‌دهد. کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند به ندرت دچار یبوست می‌شوند.

8. کمبود ویتامین هایی از جمله آهن، منیزیم و ... می‌تواند باعث کم‌خوابی در نوزادان گردد که برای رفع این مشکل، لازم است با پزشک کودک خود مشورت کنید.

9. مشکلات تنفسی: عوامل مختلفی از جمله گرفتگی بینی ناشی از آبریزش بینی، برونشیت، آسم، ذات الریه و... باعث بسته شدن مجاری تنفسی شده و خوابیدن کودک را دشوار می‌کنند. در این صورت باید با پزشک مشورت کرده برای حل این مشکلات اقدام کنید.

10. مصرف کافئین زیاد، شکلات و کاکائو توسط مادر در دوران شیردهی

11. پتو، بالش و تشک نامناسب برای کودک: برای اطلاعات بیشتر درباره این موضوع به بلاگ تشک و بالش نوزاد باید چه ویژگی هایی داشته باشد مراجعه کنید.

 عوامل مهم در اختلالات خواب نوزاد

درمان کم‌خوابی و بی‌خوابی نوزاد

Ü مطمئن شوید که کودک شما سیر است. حتما اول به کودک شیر بدهید و سپس کودک را بخوابانید.

Ü کودکانی که در روز زیاد می‌خوابند، برای خوابیدن شبانه به مشکل بر‌می‌خورند. با تنظیم کردن ساعات خواب کودک می‌توانید این مشکل را رفع کنید.

Ü برای راحت تر خوابیدن نوزاد، محیط را آرام و تاریک کنید. همچنین می‌توانید نوزاد را در گهواره قرار دهید. قنداق کردن نیز به خواب بهتر کودک کمک می‌کند. در این بخش پیشنهاد میکنیم که بلاگ راهنمای جامع خرید قنداق را مطالعه کنید. 

Ü در صورتی که کودک شما بیماری خاصی دارد یا در حال در آوردن دندان است، برای رفع مشکل بی‌خوابی او، حتما به پزشک مراجعه کنید.

Ü قبل از اقدام برای خواباندن کودک، حتما پوشک او را عوض کنید تا به این دلیل خواب کودک دچار مشکل نشود.

Ü ساعات مشخصی از روز را برای خوابیدن کودک تعیین کنید و بقیه کارهای خود و کودک را با توجه به ساعت خواب تعین شده برای کودک، تنظیم کنید.

 درمان کم‌خوابی و بی‌خوابی نوزاد

سخن پایانی

در صورتی که با مشکل خواب کودک خود دست و پنجه نرم می‌کنید، پیشنهاد اول ما مراجعه به پزشک و معاینه کلی کودک است تا مطمئن شوید کودک از مشکل خاصی رنج نمی‌برد. با اطمینان از سلامت کودک می‌توانید برای رفع مشکل کم‌خوابی یا بی‌خوابی کودک خود از راه کار های ما استفاده کنید. در انتهای این نوشته بهتر است که جهت خرید مناسب ترین ست خواب برای نوزاد عزیز خود به صفحه ست خواب در وب سایت الا مراجعه کنید.

 

مطلب های تصادفی